meniu

Saturday, November 30, 2019

Exercitiu de imaginatie (12) - Garderoba lui Mobutu


Experiențele de călătorie vin și atunci când nu te aștepti, iar daca până acum asociam mersul la aeroport cu o nouă plecare mult așteptata, de data aceasta mă încercau sentimente din cele mai diverse și cu siguranță la fel de intense ca și când aș fi plecat spre Africa și nu Africa ar fi venit spre mine. 

Înarmată cu un minim de informații despre cel pe care aveam să îl întâlnesc, construiam în jurul ideei că va fi primul contact cu Continentul Negru. Îmi făceam în mine bilanțul cunoștintelor despre Africa și realizam cu cât mă apropiam mai mult de aeroport că nu știu aproape nimic în profunzime despre acest subiect. Mulți asociază Africa cu sărăcia, dar ceva îmi spunea că nu poate fi un adevăr general, alții o asociază cu sălbăticia, dar cu siguranță e mai mult decât atât, iar prima imagine care îmi vine în minte e inundată de strălucirea culorilor din vestimentația localnicilor. La fel de fascinant este și stilul lor liber și atât de diferit formalismului european și cumva debordează de naturalețe și căldură, acompaniată de zâmbetul ce umple orice cameră. În același timp în minte îmi venea imaginea păpușii -băiețel pe care o aveam  în copilărie și pe care îl botezasem Mobutu, iar mama îmi spunea că e din ciocolată. Coincidență sau nu, Mobutu al meu din copilărie prinsese viață și venea din Nairobi, la București, pentru a-mi fi coleg pentru următoarele 4 luni.

Esențiale
Am ajuns la aeroport și îl găsesc pe Mobutu în holul terminalului sosiri, într-o tunică multicoloră lungă până în pământ, încălțat cu sandale și cu un ruscăcel în spate. Dincolo de faptul că afară erau un pic peste 0 grade, iar tunica lui nu părea flaușată, m-a șocat expresia feței - cumva pierdut în spațiu, abătut și cu o furie reprimată. Mă prezint, îmi zâmbește și îmi urează Nzuri kupatikana (un fel de bun găsit!), îl întreb ce a pățit și începe să îmi povestească că bagajul său a fost pierdut și va dura cel puțin o săptămână până îl va recupera. Apoi îmi arată cardul primit de la compania aeriană - "Mi-au zis că am 2000 de lei pe el. Îmi ajung să mă îmbrac și eu cu ceva aici la voi? Poimâine aveam și prezentaarea oficială cu departamentul vostru - nu pot să mă prezint așa...". Fără să îmi dau seama îmi scapă un "Mai e și frig!". "Cât de frig? Mai jos de 20 de grade?" Zâmbesc cu subînțeles, îl asigur că rezolvam rapid și ne îndreptăm spre mașină. 

Ținuta de luni
Am ajuns acasă, am făcut un ceai fierbinte pentru amândoi și ne-am așezat în fața laptopului. "Soluția e o comandă online, de pe un site cu multe produse și branduri variate, care pe deasupra să ajungă și rapid. Hmm... Știu! Intram pe Answear.ro și rezolvăm." Fața lui Mobutu a început să se lumineze.

"Hai să începem cu câteva accesorii esențialele - prognoza pentru următoarele zile nu se anunță prea prietenoasă" În mai puțin de 20 de minute am găsit geaca, ghetele, căciula și mânușile. Apoi amintindu-mi că totuși diferența de temperatră este semnificativă am adăugat în coș și un set de lenjerie termoizolantă, că nu se știe niciodată cât vei aștepta în stația de autobuz.
Dacă e marți, e mult portocaliu

L-am lăsat să verifice oferta disponibila pe site și să aleagă produsele care îi făceau cu ochiul și se potriveau stilului său personal. Am remarcat că preferă articolele în culori calde, ce te duc cu gândul la savană - nuanțe de galben, portocaliu, maro și imprimeuri geometrice, așadar am adăugat în coș un pulover și un cardigan în aceste culori, apoi ne-am amuzat de șosetele cu imprimeu de girafă pe care a zis că e musai să le achiziționeze, căci îi vor aminti de acasă. Noroc că erau la reducere și nu au destabilizat bugetul, și așa destul de strâns.
Miercuri e cu geometrie

Am tot parcurs selecția de pulovere pentru bărbați, iar după o incursiune pe balcon (la aer curat) Mobutu a venit extrem de motivat să își aleaga cele mai călduroase articole, dar nu s-a putut abține să nu caute și o pată de culoare, așa că a ales un pulover în dungi colorate, care s-a potrivit la fix cu cămașa uni bleu-corporatist, dar și cu pantalonii chino vișinii.

Deja garderoba părea să prindă contur și zâmbetul lui Mobutu s-a transformat într-un râs molipsitor. Dialogul, la început destul de timid și anost, puternic influențat de pierderea bagajului, a deveni ceva mai dinamic - o ocazie minunată pentru o porție de cultură africană, chiar de la sursă.
Joi ne jucăm cu linii

Am povesti despre Nairobi, orașul său natal care are într-adevăr o poveste fascinantă - a evoluat dintr-o tabără umilă pentru lucrătorii feroviari, ca mai târziu, în secolul XX să fie lovit de o epidemie de ciumă, urmată de un incendiu devastator și reconstruit aproape din temelii. Am povesti și despre impresionantul Nairobi National Pak, unde leii, gheparzii, zebrele, girafele, rinocerii și chiar bivolii sunt la ei acasă.

Vinerea e în culori
În micul rucsăcel colorat și cu motive geometrice specific africane ce a trecut ca bagaj de mână și a fost salvat de la pierderea prin aeroporturile lumii, Mobutu avea o colecție (restrânsă, spune el) de accesorii, care dădeau oricărei ținute o notă fresh și autentică, oricât de clasice sau main-stream ar fi fost celelalte articole. 

De la brățări de piele, la o cravată tricotată cu zeci de culori (probabil singurul articol mai apropiat de un pulover pe care îl poate avea un african), la medalionul auriu cu conturul continetului natal, toate vorbeau despre Africa și despre un fel de naționalism extrem de sincer, pe care personal nu l-am regăsit la niciun european.
Sâmbăta se gătește în familie

Iar dacă încet, dar sigur garderoba pentru săptămâna de lucru și orele pe care urma să le petrecem la birou, a prins viață. Ne mai rămâneau două zile, în așteptarea bagajului, pe care să le asortăm.

Pentru sâmbătă am optat pentru o ținută clasică și adecvată atât pentru o ieșire în oraș, la un film, dar și pentru o vizită în familie, căci uneltisem la birou să îi oferim lui Mobutu o cină tradițională home made, iar mama a fost desemnată cea mai bună bucătăreasă de corporatistă. Așadar, ținuta de sâmbătă a fost aleasă cu acest gând - family dinner style.


Crăciunul, duminica și ritmurile de dunduns
Duminică o rezervasem pentru o altă experieentă nouă - petreecerea de Crăciun a firmei - cu brad, cu globuri, cu cadouri, și zăpadă (cred că prima pe care Mobutu avea să o vadă în viața lui). Ținuta aleasă a fost o combinație cromatică specifică momentului - pantaloni verzi și o cămașă cu motive de Crăciun pe fond roșu




La final coșul de cumpărături ne arăta un total de  1950.40 lei, adică fix în buget, iar livrarea tuturor produselor s-a făcut a doua zi. 
O sincronizare perfectă.

O săptămâna mai târziu, surpriza petrecerii a venit chiar din partea noului nostru coleg exotic, care ne-a oferit o reprezentație senzațională de percuție la dunduns, un fel de tobă specifică Africii de Vest, care ne-a scos pe toți la dans într-o coregrafie tribală pe care păream că o cunoaștem cu toți cu toate că nu o exersasem niciodată.

Pentru momentul său, Mobutu a fost răsplătit de Moș Crăciun cu un portofel bărbătesc pe care spiridușii moșului l-au găsit tot pe Answear.ro și cu bagajul său proaspăt recuperat de la aeroport. Ce să zic, Moșul le cam are cu timingul. Reîntâlnirea dintre Mobutu și bagajul său fost mai mult decât emoționantă, de parcă își regăsise un membru al familiei și odată cu el și identitatea.

Acest articol este ultimul din seria celor scrie pentru Superblog 2019. 

No comments:

Post a Comment