meniu

Monday, July 28, 2014

Bucuresti (8) - Gara de Nord - Salonul Regal


Odata cu Train Delivery 2014 am aut ocazia sa pasim in Salonul Regal al Garii de Nord, restaurat in forma sa originala din vremea lui Carol I si inaugurat in 1 Decembrie 2013. 

Salonul Regal a fost construit ca sala de asteptare pentru familia regala si alte oficialitati ce calatoreau cu trenul in Romania, avand ca punct de plecare sau de sosire Bucurestiul. In acest salon a fost primit si imparatului Franz Joseph al Austro-Ungariei, de catre Carol I cu ocazia vizitei sale in Romania, din Septembrie 1896. 


Primul eveniment sarbatorit in Salonul Regal a fost prezentarea primei locomotive cu aburi, construita de uzinele Nicolae Malaxa din Bucuresti, si a avut loc in 21 Decembrie 1928, in prezenta regelui Mihai I.

Salonul Regal se afla in imediata apropiere a salilor de asteptare destinate calatorilor din Gara de Nord., are o capacitate de 150-200 de persoane, culoarea predominanta fiind visiniul (grena) specific retele feroviare romanesti. Mobilierul  din piele rosie si finisajele erau de lux pentru aceea perioada, fiind realizate din marmura si lemn de esenta nobila in stil Empire. Salonul era luminat de lustre executate de firma parisiana Fontanne.

Ca multe alte obiective turistice, locuri interesante incarcate de istorie si Salonul Regal este afectat de nepasare, de o lipsa de promovare si, cu exceptia placutei de marmura de pe peretele exterior, pusa acolo dupa finalizarea renovarii, nimic nu atrage atentia asupra acestui loc, ce zace nedescoperit, in spatele unor usi de lemn fara personalitate. Sa fie teama ca numarul vizitatorilor sa nu detelioreze incaperea motivul pentru care prea putin din cei care tranziteaza Gara de Nord (si nu sunt putini) nu stiu ce se ascunde dincolo de aceste usi?

In opinia mea, e pacat...pentru ca vrem sau nu timpul isi va pune amprenta, peste aceste locuri, iar si acele putine informatii care exista azi se vor pierde. Pierdem farame de istorie din dorinta de a le proteja, insa o facem dezorganizat, cu investitii minime (sau dimpotriva cu bani multi, dar prost investiti) si cu oameni mai mult sau mai putin specializati in restaurarea si conservarea unor astfel de valori.


Va recomand sa panditi orice ocazie de a vizita aceasta incapere a Garii de Nord. Peretii, ceasul, oglinzile, tavanul toate respira un aer boem, al unei epoci demult apusa, unde timpul parea sa aiba alta valoare, sa curga mai incet, dar mai atent, in care lucrurile erau facute cu raspundere.

No comments:

Post a Comment