Prima mora de vant pe drumul dinspre gara |
Zaanse Schans este situat pe malul raului
Zaan, langa localitatea Zaandijk, la doar 20 km nord de Amsterdam. In perioada sa de apogeu, acest satuc numara peste 700 de mori de vant, a caror energie era folosita in diferite activitati, de la macinatul cerealelor, la gater pentru taiat lemne, la presa pentru uleiul de in sau de arahide, producita de mustar sau cacao, macinarea mineralelor pentru obtinerea colorantilor pentru vopseluri, prepararea cimentului, a hartiei, etc. si formau un centru de productie industriala al zonei. Astazi mai sunt in picioare si functionale doar 6 dinte ele, insa partea pozitiva este ca le puteti vizita si intelege mai bine utilitatea si modul lor de functionare.
Satul Zaanse Schans nu numai ca este una dintre atractiile majore din Olanda, ci si din reteaua turistica European Route of Industrial Heritage (ERIH).
Si, pentru ca, asa cum deja stiti sunt adepta calatoriilor pe cont propriu, sa vedem cum ajungem din Amsterdam in Zaanse Schans. Cel mai simplu este cu trenul, din Amsterdam si va opriti in gara Koog Zaandijk. Calatoria dureaza cam 15 minute, iar biletul costa aproximativ 7 euro.
Satul Zaanse Schans nu numai ca este una dintre atractiile majore din Olanda, ci si din reteaua turistica European Route of Industrial Heritage (ERIH).
Pentru a ajunge la morile de vant este suficient sa urmati sagetile care pornesc din dreptul garii, imediat ce traversati soseaua (pe la trecere, ca asa este civilizat) si tineti drumul drept pe alee, pe langa gardul fabricii decorat cu panouri informative despre boabele de cacao, procesul de fabricatie, vechea fabrica, prepararea ciocolatei si alte asemenea. Apoi cotiti stanga si va intampina prima moara de vant (gazduieste un studio foto) - 2-3 poze ale exteriorului si continuam drumul. Apoi va intampina un pod modern atat pentru pietoni, cat si pentru masini, iar de pe pod veti vedea satucul (ca in poza de mai jos).
Pasiti in interior si veti avea senzatia ca v-ati teleportat acum mai bine de 100 de ani, intr-o bacanie (mie mi-a amintit de cea din Dr. Queen) - toate produsele sunt stocate in borcanase, cutii de lemn, ladite, iar deasupra tejghelei sunt agatate sacose de hartie. Din pliantele informative aflam ca acestea erau confectionate de detinutii din inchisoarea locala, iar apoi erau stantate cu insemnele magazinului. Tot de aici aflam ca Albert Heijn avea putin peste 20 de ani cand a pornit afacerea, ca a transformat spalatoria din spatele magazinului pentru macinarea cafelei pe care apoi o vindea in magazin. Acum spalatoria gazduieste un mic muzeu dedicat cafelei.
Interiorul primului magazin Albert Heijin |
Demonstratie de preparare a ciocolatei |
Forme pentru biscuiti |
In imediata apropiere se afla brutaria. Aici mirosul de paine proaspata si de patiserie aburinda iti umfla narile (unde mai pui ca exista si mostre gratuite, care dispar...ca painea calda). In incaperea din spate veti gasi o sumedenie de ustensile specifice, de la masini pentru taietei sau intins coca, la forme, sucitoare, cantare si balante de pe la 1800-1900. Tot de aici vei afla cum sunt pregatiti celebrii stroopwafels, celebrele vafe cu caramel, specific olandeze.
Urmatoarea oprire - atelierul de tamplarie si fabrica de saboti din lemn. Aici este cea mai mare aglomeratie, caci atelierul se afla in celalalt capat al complexului (de fapt intrarea principala), acolo unde se afla si parcarea pentru autocare de unde constant vin valuri valuri de turisti.
Intrarea se face prin micul muzeu ce spune povestea sabotinor si unde sunt expuse perechi vechi de saboti. Aflam de aici ca cei colorati si frumos decorati erau sabotii de duminica, iar pentru zilele de lucru se foloseau unii mai robusti si mai austeri. De asemenea, iarna, peste saboti si trageau un fel de jampiere de piele, care ii transformau in cisme, protejand astfel de frig si de umezeala.
Apoi se intra in atelier si totodata magazinul de suveniruri. Aici sunt organizate reprezentatii live de confectionare a sabotilor. Am asistat si noi la o astfel de prezentare si a fost foarte interesant. Pe vremuri sabotii erau ciopliti manual, dar astazi exista masini speciale, care lucreaza dupa model, intr-o parte sabotul gata facut si finisat, in cealalta, busteanu ce urmeaza a se transforma in sabot. Ca sa va faceti o idee, procesul este asemanator cu masinile care confectioneaza dubluri de chei, dar la o scara mult mai mare.
De la bustean la sabot |
Si pentru ca ne doream un astfel de suvenir pentru acasa, sa stiti ca sabotii rezultati in urma reprezentatiilor, ce-i drept nefinisati sau in diferite stadii se vad cu doar 2 euro si se afla intr-o ladita, chiar in dreptul zonei de prezentare. Pretul celor finisati porneste de la 20 de euro, dar poate varia in functie de complexitatea modelului, marime, detalii.
Cam asta ar fi de vizitat prin Zaanse Schans, insa plimbarea vostra nu ar trebui sa se rezume doar la atat. Bucurati-va de vremea de afara (daca aveti noroc de cer senin si fara prea mult vant), parcurgeti aleile, admirati arhitectura caselor traditionale, vopsite in verde (buna parte din ele sunt locuite, asa ca nu puteti vizita si interiorul), dar si a celorlalte mori de vant. In cazul lor, fiecare vizitare costa 3 euro. Noi nu am mai intrat, insa asa ca nu va pot spune ce comori mai ascund.
Primul magazin Albert Heijin |
Pretutindeni intalnesti animale care pasc liber pe campurile inverzite din jurul caselor si a atelierelor, completand nota originala a peisajului.
Am uitat sa mentionez ca, intreaga zona de la Zaanse Schans este vizitabila la picior sau pe bicicleta, iar accesul este gratuit. Exista si cateva atractii cu acces contra cost, insa cred ca te poti bucura de experienta Zaanse Schans si fara sa scoti acesti bani din buzunar. Exista de asemenea si un card Zaanse Schans (10 euro),
care îți oferă acces la toate muzeele si atelierele, dar asa cum am spus nu cred ca
merita sa mai dai banii si pe card.
Programul de vizitare pentru majoritatea atractiilor este de la 10-17.
La finalul excursiei am revenit in gara Koog Zaandijk si de acolo inapoi in Amsterdam.
No comments:
Post a Comment