meniu

Saturday, July 2, 2016

Luxemburg (1) - O zi in Luxemburg

Marele Palat Ducal - Luxembourg
Una dintre zilele petrecute in Bruxelles am dedicat-o unei excursii in Luxemburg, unul dintre cele mai mici state ale lumii, inspirata de "vederea" primita de la Rendo. Si, cu toate ca sunt adepta calatoriilor pe cont propriu si nu un mare fan al grupurilor de turisti ce merg ca niste catelusi dupa o umbrela colorata (a ghidului local), dupa analizarea ofertelor, dar si a costurilor pe care le implica independenta unei astfel de excursii, am decis ca, cel mai avantajos este sa ne alaturam unui grup si sa achizitionam o astfel de excursie. Asa ca am ales serviciile Brussels City Tours (www.brussels-city-tours.com), o agentie aflata in apropierea Grand Place si a Galeriilor Hubert, ce organizeaza excursii atat in Bruxelles si Belgia, cat si in Olanda si Luxemburg.

Interiorul catedralei Notre-Dame, Luxembourg
Rezervarea am facut-o de acasa, online si ne-a costat 59 euro de persoana. Durata excursiei este de 1 zi (de la ora  9:00 - plecarea, pana la aproximativ ora 20:00 - intoarcerea) si include transportul cu autocarul din Bruxelles pana in Luxembourg, ghid de limba engleza (grupul din care am facut noi parte era mixt, engleza si spaniola, astfel ca ghidul a facut traducerea in ambele limbi), un tur pietonal printre cele mai importante obiective ale orasului, iar la intoarcele un tur pietonal in micutul oras belgian Dinant (mai multe detalii aici). Excursia nu include masa de pranz sau intrarea la diferite obiective, dar fie vorba intre noi, nici nu ai foarte mult timp de vizitat efectiv.

Ne-am inceput turul in fata Catedralei Notre-Dame, costruita la inceputul anilor 1600, in stil gotic. Aceasta este de altfel singura catedrala din Luxembourg. In cripta catedralei sunt inmormantati membrii familiei ducale, inclusiv Marea Ducesa de Luxemburg - Charolotte, decedata in 1985. De aici, pe stradute ajungem in Piata Clairefontaine, ce are in centru statuia Marii Ducese Charlotte, iar de jur imprejur sunt mai multe cladiri administrative.

Apoi ne-am continuat drumul cu un tur exterior al Marelui Palat Ducal, cladire ce a gazduit initial primaria orasului si care acum este resedinta oficiala a Marelui Duce de Luxembourg, si cu o oprire in Place des Armes, principala piata a orasului. La momentul vizitei noastre aici avea loc un festival al muzicii, astfel ca din cele doua foisoare amenajate aici, diferite formatii sau orchestre sustineau concerte, creind o atmosfera extrem de relaxata si boema.

De aici, ghidul nostru ne-a condus pe niste stradute spre „Chemin de la Corniche” si ajungem la Rocher du Bock, adica stanca lui Bock, unde se gaseste fundatia primului castel fortificat al contilor de Luxembourg. De aici panorama asupra orasului de jos (Grund) este fenomenala. Stanca lui Bock este punctul de plecare al „circuitului cultural si natural Wenzel”, declarat itinerar cultural exemplar de catre Consiliul Europei. Circuitul cuprinde, pe langa Stanca lui Bock, zidul Wenzel ( ducele de Luxemburg care a fortificat orasul), podurile medievale, valea Alzette. Pe Rocher du Bock se gasesc cazematele lui Bock, galerii subterane, construite de spanioli si francezi, pe la 1745. Cea mai mare parte a fortificatiilor au fost dezafectate după 1860, ca urmare a unui tratat de pace.
De aici drumul a continuat pe langa biserica Saint-Michel, cea mai veche din oras si am coborat pe Montée de Clausen si in scurt timp avem in fata noastra o priveliste superba catre Passarelle, un pod cu 24 de arce, construit pe la 1860. Desi peisajul este absolut fascinant, fara sa vrem ne gandem cu groza ca tot ceea ce am coborat va trebui urcat, insa organizarea si eficienta luxemburgheza ne-a oferit o surpriza - un lift (cu acces gratuit), care te urca cei aproximativ 70 de metri si ajungi exact in Cité Judiciaire

In timpul liber pe care l-am avut la dispozitie, aproximativ 2 ore, am ales sa ne plimbam pe stradutele din jurul Place des Armes. Cu ochii la vitrine si urechile la concertele in aer liber, am ajuns in Place Guillaume II (regele Olandei si mare-duce de Luxembourg, care, la 1848 a dat ducatului cea mai liberala constitutie a vremii), unde se afla statuia ecvestra a acestuia, dar si primaria orasului. Intrarea este strajuita de doi lei, simbolul heraldic al Luxemburgului. De jur imprejur sunt restaurante (destul de scumpicele) ce servesc in special peste si fructe de mare.

Ce am observat mergand pe stradutele luxemburgeze? Ca timpul parca trece altfel, ca sunt mai linistiti, mai tihniti, iar vestimentar vorbind mai eleganti. Nu am auzit claxoane, chiar si atunci cand o batranica incerca cu greu sa treaca strada, nici cand un grup de asiatici besmetici au traversat pe mijlocul drumului. Nu am vazut gunoaie sau mizerie pe jos si nici comercianti ambulanti incercand sa iti vanda diferite nimicuri. Dar am vazut in schimb o straduta, in apropiere de Place des Armes deasupra careia se leganau in vant zeci de leganele colorate, iar asta este imaginea pe care vreau sa o pastrez in minte: imaginea unui loc tihnit, organizat, eficient, care isi permite momente de relaxare si joaca; alaturi de motto-ul luxemburgezilor: “Mir wëlle bleiwe wat mir sin” (Vrem să ramanem ceea ce suntem).

La plecarea din Luxemburg singurul regret a fost timpul prea scurt si faptul ca excursia nu a inclus si o vizita a Palatului Ducal. Insa acesta ramane un motiv in plus sa revenim aici.