meniu

Friday, April 18, 2014

Bucuresti (5) - Trenul Regal


Impreuna cu Muzeul CFR am vizitat si Trenul Regal, mai exact garnitura de 5 vagoane comandata de Regele Ferdinand in anii 20:
  • Vagonul sufragerie compus din 2 incaper i: salonul cu o masa de 24 de persoane si fumoarul. 
  • Vagonul dormitor regal, cu doua dormitoare separate pentru Rege si Regina, dar cu baie comuna;
  • Vagonul dormitor insotitori 
  • Vagon cl . I dormitor cu 6 cabine cu pat si lavoar individual, destinat oficialilor si diplomatilor ce-i insoteau pe Rege si Regina; 
  • Vagon cl . a II-a . dormitor cu  8 cabine x 2 locuri pentru insotitorii oficialilor .
Vagoanele pot circula cu o viteza maxima de 100km/h (sau cel putin asa ne-a spus noua ghidul. In alte parti am gasit ca viteza maxima ar fi de 120 sau chiar 160 km/h. In orice caz...pe caile ferate din Romania, viteza actuala de circulatie e doar de 80 km/h, asa ca...)

Desi ecartamentul vagoanelor are dimensiunile standard, in interior vagoanele au fost finisate cu furnir de nuc si de trandafir, scaunele si fotoliile sunt din piele de Cordoba si umplute cu puf de pinguin, iar lampile din vagoane si oglinzile salonului regal sunt din sticla de Murano si cristal de Boemia.

Din pacate nu am simtit ca sunt puse cu adevarat in valoare, astfel incat luxul materialelor folosite sa fie evident chiar si pentru un necunoscator, sa fie subliniat printr-un aranjament deosebit al meselor, al dormitoarelor, etc.

Trenului i-a fost atasata si o locomotiva cu abur din 1936, dar care nu facea nu facea parte din garnitura originala. Totusi fiind construita in aceeasi perioada si restaurata pastra acel aer de poveste. Am citit despre locomotiva ca nu mai este funcționala, insa ea face parte dintre ultimile 10 locomotive cu abur din Romania pentru ecartament normal care inca mai pot fi repuse în functiune. Imi doresc ca acest lucru sa se intample cat mai curand si sa putem circula (chiar si pe distante mici) cu astfel de trenuri, iar in restul timpului sa le putem admira intr-un spatiu in aer liber.

Un plus al vizitei a fost faptul ca fiecare vagon si locomotiva avea un ghid, care facea o scurta prezentare a vagonului, a functionalitatilor acestuia si puncta elementele inedite ale locatiei.

Un minus a fost aranjarea neglijenta a Vagonului Sufragerie. Mi-as fi dorit sa il vad decorat de sarbatoare, asa cum se intampla la dineuri sau in calatoriile Regelui (si actualemnte ale Principesei Margareta si a celorlalti membri ai Familiei Regale) prin tara.

Vizita (cu ceva mai multe imbunatatiri) m-a dus cu gandul la Britannia Royal Yacht (yacht-ul familiei regale britanice ancorat in Edinburgh, transformat astazi in muzeu). hmmm....poate chiar ar fi o sursa buna de inspiratie pt ai nostri !?

Am aflat ca Trenul Regal a fost inaugurat in anul 1928 si a fost gandit ca un mijloc de transport pentru Regele Ferdinand si Regina Maria, in vizitele lor prin tara. A fost fabricat in Italia la solicitarea statului roman, insa el a ajuns in depourile bucurestene la un an dupa moartea regelui. Primii zece ani din istoria trenului sunt legati de Regina Maria, de Regele Mihai, de Principesa Mama Elena si de Regele Carol al II-lea.
Apoi, in perioada comunista (pana in 1977), trenul a fost folosit ca Tren Prezidential, fiind efectuat vizite de Stat in tarile vecine si diferite vizite in tara.

A fost o vizita interesanta, iar cu un pic mai multa organizare si promovare cu siguranta ar putea fi un punct de atractie ce nu trebuie ratat, indiferent de locatia in care se va afla trenul.





Informatii practice:

Adresa: Gara de Nord - Peronul 14
Program de vizitare: Din pacate, trenul nu are un program de vizitare fix. Noi am avut ocazia in cadrul Saptamanii Altfel. Voi incerca (in masura in care am aceste informatii) sa semnalez zilele in care trenul poate fi vizitat.
Pret bilet: 9 lei
Timp estimativ pentru vizitare: 30 min

2 comments:

  1. Articol suficient de bine documentat, fara a intra foarte mult in detalii. Interesanta asemanarea cu Britannia Royal Yacht, insa poate citeste si cineva de la Societatea Feroviara de Turism „S.F.T. – C.F.R.” S.A (in propietatea careia se afla acest tren). Felicitari autoarei si mult succes pentru si mai multe articole!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multumesc :) Sper sa citeasca cineva pentru ca e o "locatie" cu mult potential, insa prea putin valorificat, iar in lume sunt suficiente exemple demne de urmat. Royal Yacht e doar unul dintre ele.

      Delete