meniu

Sunday, March 4, 2018

Exercitiu de imaginatie (6) - Cum m-am apucat de citit sau cum am descoperit limbajul secret al oamenilor mari?


Imi amintesc cum în fiecare seară tata ne citea poveşti înainte de culcare. Cărtile acelea groase, cu mult scris şi fără poze mi se păreau, pe la 4-6 ani, ceva deopotrivă fascinant şi de neînteles.   

Cum de pot oamenii mari să vadă o lume atât de minunată în acele lungi şiruri de "scălămbăieli" negre? Cum de Nils Holgersson, de la televizor, prindea în fiecare  seară viaţă atunci când cartea cu coperti groase şi galbene era în mana tatălui meu, dar în mâna mea era doar grea şi dureroasă, dacă o scăpam pe picioare? Imi imaginam că trebuie să fie la mijloc un pic de magie şi un limbaj secret al oamenilor mari.

N-a trecut mult până să imi pun ambiţia la lucru şi să aflu tainele limbajului secret; ce-i drept, m-a ajutat şi varsta, căci cam în aceeaşi perioadă am început şi şcoala. Usor, usor cărticelele cu poveşti n-au mai fost o provocare, ci o poartă dincolo de care personajele prindeau viaţă, iar alături de ele realitatea mea devenea tot mai bogată în culori şi întelesuri. 

Mai apoi, pozele au fost înlocuite de tot mai multe "şiruri lungi de scălămbăieli", iar printre randuri m-am maturizat alături de personaje mai mult sau mai puţin de vârsta mea. 

Imi amintesc şi acum biblioteca din sufragerie de unde mi-am ales singură primele cărţi: Elevul Dima dintr-a 7ea şi Jane Eyre. Mi-au fost dragi de la prima pagină şi mi-au rămas în suflet. Probabil că, datorită lor ma bucur de fiecare dată sa descopăr cărti noi şi în special cărti de beletristică, care să imi ofere nopti nedormite şi suspine când întorc şi cea din urmă pagină.

No comments:

Post a Comment