
Acesta este ultima parte din trilogia excursiei noastre prin Oltenia. Primele 2 episoade le gasiti aici si aici.
Dupa Baile Herculane, am pornit dis de dimineata spre Orsova. Ne-a intampinat un oras aproape pustiu si trist, cu aspectul tern al oraselor tipic comuniste. Doar ca ceea ce vedem noi astazi, este Noua Orsova, cea in care au fost stramutati locuilorii odata cu construirea barajului Portile de Fier. Urmele castrului roman Dierna sau ale vechii cetati Orsova, cucerita si locuita de turci, sunt acum pe fundul Dunarii, la fel si insula Ada-Kaleh si, odata cu ele urmele a sute de ani de istorie. Cu toate acestea potentialul turistic al orasului si a zonei in sine, exista, desi el este ignorat si neexploatat suficient.

Pentru o perspectiva mai interesanta asupra orasului, am facut un tur de 30 - 40min , pe Dunare. Fiind 2 persoane, am optat pentru o ambarcatiune de mici dimensiuni (o salupa), iar costul a fost de 50 lei (pentru amandoi), probabil ca, pentru un grup mai maricel, costul ar fi fost mai mic. "Capitanul de vas", un domn trecut de 50 de ani, foarte amabil si extrem de vorbaret, ne-a fost totodata si ghid. Ne-a povesti despre stramutarea la finalul anilor '60 a locuitorilor vechilui oras pe actuala amplasare, despre arhitectura locuintelor si problemele cu care se confrunta localnicii. Ne-a recomandat sa facem o excursie pe malul sarbesc (experienta pe care, din pricina timpului prea scurt, regret ca nu am facut-o). Experienta pe Dunare se poate prelungi pana in zona Cazanelor, dureaza cam 1 ora, iar pretul era de 100 de lei, cu salupa.
Am pornit apoi pe drumul spre Moldova Noua, si urmand indicatoarele au urcat Dealul Mosului, pe Drumul Eroilor,(asfaltat) spre Manastirea Sf. Ana.
Manastirea este din lemn, cu o arhitectura specific romaneasca, in forma de U, cu chilii tot din lemn, de-o parte si de alta a aleilor pline de flori. Ocolind biserica, prin balconul de lemn, veti ajunge in spatele acesteia, de unde aveti o priveliste superba asupra defileului Dunarii. Merita sa petreceti aici cateva minute de liniste si reflexie.



Sculptarea in stanca a Chipului lui Decebal a durat 10 ani (1994-2004) si este opera unui grup de sculptori alpinisti francezi, lucrarea fiind finantata de omul de afaceri roman, Constantin Dragan (acesta a tinut sa-ti "semneze" lucrarea, astfel ca la baza chipului regelui Decebal este scris in latina: Regele Decebal, facut de Dragan). Interesant este ca, pe malul sarbesc, chiar fata in fata cu imensa scluptura se afla o placa memoriala, cunoscuta sub numele de Tabula Traiana, ridicata acum aproape 2000 de Traian pentru a marca inaintarea trupelor imperiale romane spre Dacia si a comemora victoriile Imperiului Roman asupra Regatului Dac în anul 105.
De aici, ne-am continuat traseul, de lungul Dunarii, spre Drobeta Turnu Severin, insa ne-au starnit curiozitatea indicatoarele ce semnalau existenta unui muzeu in incinta hidrocentralei Portile de Fier. Asadar, am facut o mica escala la micul Muzeu al Hidrocentralei Porţile de Fier I. Vizita la muzeu se face doar in grupuri si doar ghidat (hidrocentrala fiind obiectiv de siguranta nationala) si este impartita in 2 etape:
- muzeul propriu zis, in care sunt expuse exemple de flora si fauna specifice zonei, costume populare din regiunea Portile de Fier, o moara de apa, imagini si date tehnice din etapele de constructie ale barajului, reconstituirea interiorului unei case de pe insula Ada-Kaleh,
- Sala Turbinelor Hidrocentralei - aici viziatorii coboara cu liftul pana la nivelul barajului, impreuna cu ghidul insotitor, iar de la un balcon protejat cu sticla se poate vedea sala turbinelor. Prezentarea ghidei a avut foarte multe date tehnice, interesante pentru cei cu un pic de spirit tehnic (eu una, m-am declarat invinsa :) )
De aici, ne-am continuat traseul, de lungul Dunarii, spre Drobeta Turnu Severin, insa ne-au starnit curiozitatea indicatoarele ce semnalau existenta unui muzeu in incinta hidrocentralei Portile de Fier. Asadar, am facut o mica escala la micul Muzeu al Hidrocentralei Porţile de Fier I. Vizita la muzeu se face doar in grupuri si doar ghidat (hidrocentrala fiind obiectiv de siguranta nationala) si este impartita in 2 etape:
- muzeul propriu zis, in care sunt expuse exemple de flora si fauna specifice zonei, costume populare din regiunea Portile de Fier, o moara de apa, imagini si date tehnice din etapele de constructie ale barajului, reconstituirea interiorului unei case de pe insula Ada-Kaleh,
- Sala Turbinelor Hidrocentralei - aici viziatorii coboara cu liftul pana la nivelul barajului, impreuna cu ghidul insotitor, iar de la un balcon protejat cu sticla se poate vedea sala turbinelor. Prezentarea ghidei a avut foarte multe date tehnice, interesante pentru cei cu un pic de spirit tehnic (eu una, m-am declarat invinsa :) )

Dar sa nu credeti ca n-am vazut chiar nimic nimic, caci Drobeta ne-a surprins totusi cu doua obiective, pe care vi le recomand cu drag:
Castelul cu apa - construit in 1910, dar avand o arhitectura inspirata de donjoanele castelor medievale este turnul care, intre 1910 -1980, alimenta cu apa orasul. Privind-o este lezne de inteles de ce a devenit una dintre imaginile simbol ale orasului.

Dar ceea ce il face cu totul special este panorama asupra orasului, care se intinde pana dincolo de Dunare, pe deasupra acoperisurilor si, mi-a amintit cumva de cea din Turnu Galata (aici avand totusi avantajul ca nu era catusi de putin aglomerat; doar noi si o mare de acoperisuri caramizii.



Si, daca v-am starnit catusi de putin curiozitatea, Cafeneaua Ada-Kaleh o gasiti peste drum de Parcul Tudor Vladimirescu si in diagonala fata de Teatru.
Ultima oprire in drumul spre casa a fost Craiova. Desi a fost prima data cand ne aflam in "capitala Olteniei" si asteptam cu entuziasm aceasta vizita, intreaga experienta a fost un cosmar. De la o rezervare la hotel anulata cu o ora inainte de sosire, la cautarea unui alt loc in care sa dormim in noaptea respectiva, la traficul extrem de aglomerat, haotic...toate au umplut, incet incet paharul si ne-au determinat sa ajungem acasa mai repede decat ne doream. :( Sper sa revenim intr-o zi, iar Craiova sa ne surprinda placut. De data aceasta dezamagirea a fost prea mare :(
Dar, despre experiente negative, cu alta ocazie; ramanem doar cu imaginile frumoase.
No comments:
Post a Comment