meniu

Sunday, June 21, 2015

Istanbul (3) - Hamam-ul, experienta care a incununat calatoria la Istanbul

Orice vizita la Istanbul, fie ca este prima pe aceste meleaguri sau deja a devenit o obisnuinta, ar trebui sa includa si o vizita la hamam, adica baia turceasca. E una din experientele pe care o recomanda atat turistii, cat si localnicii, avand pe langa aspectele ce tin de iginea si un puternic caracter social. Iar eu sunt in asentimentul lor - e o modalitate excelenta de relaxare dupa o excursie cu multi kilomentrii parcursi pe jos, cu zeci de locuri vizitate, inconjurat de agitatia specifica unui oras de asemenea dimensiuni.
Sursa foto: http://www.cemberlitashamami.com/


Hamam-ul isi are originea in termele romane si este un fel de "sauna umeda", ceva mai racoroasa decat cea clasica - adica temperatura ajunge la 40-50° C si este recunoscut pentru beneficiile sale:
  • reduce stresul si oboseala;
  • stimuleazarea circulatia sangelui si relaxeaza muschii;
  • ajuta la eliminarea toxinelor;
  • curata pielea in profunzime.

Camerele cu aburi sunt acoperite cu marmura, au o arhitectura specifica, iar tavanul este format dintr-una sau mai multe cupole cu sticla transparenta sau colorata, prin care patrunde lumina. Hamam-ul este impartit in 3 zone, dintre care camekan este zona de primire, in care se afla vestiarele, urmează soğukluk, o cameră de tranzitie care permite acomodarea la temperatura ridicata si la aburul abundent si in cele din urma hararet, adica camera calda cu aburi. In centru hararet-ului se afla o masa mare/podium de marmura unde se fac masajele, numita göbektaşı.

Am studiat un pic oferta, chiar inainte de a pleca din Bucuresti si am gasit o plaja destul de variata de hamam-uri, de la cele "mai comerciale", aflate in apropierea obiectivelor turistice, aflate in cladiri istorice, cu arhitecutra deosebita, pana la cele mici, de cartier, destinate si utilizate in special de localnici. Bineinteles ca spiritul comercial al turcilor se reflecta si in preturile practicate de fiecare hamam in parte, iar ele pot varia, in functie de amplasarea locatiei sau vecinatatii cu obiectivele "must-see" din Istanbul, in functie de complexitatea pachetului de care doresti sa beneficiezi.

Dar mai bine sa va povestesc experienta noastra: 

De data aceasta am fost un grup mixt (doua fete si un baiat) astfel ca am hotarat sa alegem un hamam mixt, iar din toate cele care ne-au iesit in cale, am ales Sultanahmet Hamami; si asta din cateva motive deloc de neglijat, hamam-ul era mixt (asa cum am mai spus), astfel, in zona de relaxare si la sauna putea sta atat femeile, cat si barbatii (scrubbing-ul si masajul se fac insa in incaperi separate), tariful ceva mai prietenos fata de hamam-urile "istorice" (80 de lire), accesul facil (cu tramvaiul T1) de la hotel la hamam (si retur). Asadar, pentru ultima zi a sejurului, ne-am programat o dupa-amiaza de relaxare si rasfat, asta dupa ce am studiat pliantul aflat la intrare.

Am fost intampinati, iar dupa ce am platit tariful pentru "basic program" (ce include sauna, spalat, scrubbing si masaj) am primit fiecare cate un pestemal si  o mini camaruta in care ne-am putut schimba si lasa hainele si obiectele personale, apoi am primit cheia de la vestiar si am fost condusi in sauna. Este recomandat sa renuntati de tot la haine si sa ramaneti doar infasurati in pestemal, dar daca sunteti mai pudici, puteti pastra costumul de baie.

Primul pas a fost sa intram in sauna, din aceea clasica, uscata, acoperita cu lemn, asa cum sunt si pe la noi in centrele spa. Dupa ce au inceput sa curga bine toate apele de pe noi, am iesit si am fost condusi in hararet - camera cu aburi, unde desi era ceva mai racoare ca in sauna, era si mult abur. Marmura calda, susurul apei pe fundal si linistea, iti permite sa te bucuri de cateva clipe doar cu gandurile tale.

După ce am stat cateva minute bune acolo si ne-am obisnuit cu aerul cald si atmosfera, am fost luati in primire de maseur. Masajul in zona doamnelor este facut doar de femei, iar în zona domnilor exclusiv de barbati (de obicei dezbracati sau semi imbracati - adica doar cu slip) si a inceput rasfatul: intai cu un scrub puternic, apoi cu o clatire cu apa calda din belsug, apoi sapunirea din cap pana in varful degetelor de la picioare, cu spuma multa cu miros puternic de lamaie si ulei de masline , si in cele din urma un masaj cu miscari cand intense, cand blande. Din cand in cand doamna imi dadea indicatii intr-o engleza sumara, despre cand si cum sa ma intorc, astfel incat fiecare muschiulet sa se bucure de acelasi rasfat. In final am primit un nou prosop moale si cald si m-am intins pentru relaxare, din nou pe marmura calda. Aici m-am reunit din nou cu ceilalti parteneri, si am stat asa, intr-o stare de visare minute bune, lasand muschii sa se relaxeze, pielea sa se bucure de noua catifelare, ca de bebelus. Dupa un asemenea tratament te simti cu totul alt om. La final am fost serviti cu ceai de mere, ne-am imbracat si am plecat inviorati, de parca vacanta abia acum incepea.

Trebuie sa mai stiti ca, nu va recomand sa mancati inainte de a merge la hamam (nici noi nu am facut-o, dar am citit despre experienta altor turisti...si evident, nu este o idee prea buna).

Pe scurt, o vizita la hamam este o experienta placuta si inedita  ce trebuie inclusa obligatoriu in itinerariu de Istanbul.

De asemenea, la magazinele de suveniruri si in bazar veti gasi pestemaluri de cumparat, in diferite dimensiuni, culori si compozitii. Cele din bambus sunt cele mai moi si cele mai fine, dar evident si cele mai scumpe (aproximativ 40 de lire  cele mari), iar la preturi mai accesibile sunt cele din bumbac, cu preturi ce variaza de la 5 cele mici, pana la 20-25 cele mari. Uneori vin la pachet si cu o bucatica de sapun natural, cu ulei de masline si imbogatit cu diferite plante sau arome (lavanda, lamaie,portocale, scortisoara, cacao, cafea, etc). E o amintire excelenta si o idee buna de suvenir pentru cei de acasa, sau de ce nu pentru voi....si va va aminti multa vreme despre rasfatul de la hamam.

2 comments:

  1. Cerere de oferta - Advertoriale

    Buna ziua,

    Doresc sa achizitionez unul sau mai multe advertoriale (scrise de dvs. sau de catre echiapa noastra) pe site-ul dvs. alatorscop. blogspot. ro pentru unul sau mai multe site-uri de jocuri pentru copii.
    Va rog sa imi spuneti daca este posibil acest lucru, la ce preturi si daca se poate face plata prin paypal.

    Va multumesc,
    Munteanu Marius
    morris_mariusica@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. V-am transmis raspunsul pe adresa de e-mail.

      Delete